I denne artikel får du fem konkrete råd, som du kan bruge til at øge din salgsviden og sikre, at kunderne vender tilbage til dig gang på gang. Disse fem råd er generelle og kan anvendes af alle, der har salg som en del af deres daglige arbejde. Dog skal man selvfølgelig altid være opmærksom på at tilpasse din kommunikation og tilgang til sit eget specifikke produkt/service og branche.
1. Vær en god lytter
Mange sælgere tror, at den allervigtigste evne at besidde er, at være god til at snakke. Jovist, det er da vigtigt at kunne komme med en inspirerende pitch og overbevisende argumenter. Men i vores optik er det endnu vigtigere at være en god lytter. For langt størstedelen af tiden fortæller den potentielle kunde dig alt det, du har behov for at vide. Du skal derfor holde ørene åbne, når de helt af sig selv præsenterer de guldkorn, som du efterfølgende kan bruge til at målrette dine salgsargumenter. Som et lille ekstra tip til denne kategori, er det også vigtigt at være god til at stille opfølgende spørgsmål. For du kan netop få endnu flere vigtige informationer, hvis du laver nedslag i det, de fortæller dig, og spørger yderligere ind til detaljerne.
2. Du sælger til mennesker
Muligvis det allervigtigste råd overhovedet er altid at huske på, at man altid sælger til mennesker. Du skal gøre dig bevidst om, hvem den person, du sidder overfor, er. Her er det vigtigt, at man ikke kun tager overfladiske faktorer i betragtning (såsom stilling, køn, alder, erfaring mm.), derimod skal man prøve at komme et par lag længere ned. Prøv at se om du kan regne ud, hvad der motiverer dem, hvordan de handler i pressede situationer, hvorfor de agerer, som de gør osv. Det er nemlig i disse små detaljer, at du kan finde ud af, hvordan du bedst kan levere dine pointer, så de trænger igennem og gør et varigt indtryk på personen. Dette emne dykker vi meget mere ned i på vores salgskurser, hvor deltagerne får præsenteret et konkret framework til at kunne aflæse disse personlighedsindikatorer.
3. Drop de sleske salgstricks
Overskriften til denne kategori er måske lidt frisk. Men faktum er bare, at ingen kan lide at føle, at de bliver snydt eller ført bag lyset. Desværre har sådanne tendenser præget salgsbranchen i mange år. Der er blevet solgt mange produkter, som køberen i bund og grund ikke havde brug for, og dette er bare ikke en praksis, som giver værdi på lang sigt. Det kan godt være, at du kan få kortvarig succes med en lusket taktik. Men med de langsigtede briller på, vil du blive en bedre sælger og få større udbytte af, at skabe reelle og produktive relationer til kunder, som derefter vil komme tilbage til dig igen og igen.
4. Du sælger løsninger på problemer
Dette er en af nøglekoncepterne i, hvordan man bliver en god sælger. Hvis du snakker løs om dit produkt, dets egenskaber og alle dets anvendelsesmuligheder, vil du sjældent opleve de ønskede resultater. Det er fordi, at din salgsteknik i stedet skal være at sælge løsninger på problemer. Du skal præsentere dit produkt og dets egenskaber i konteksten af din potentielle kundes udfordringer og herigennem få italesat, hvordan dit produkt netop er det, der kan sørge for, at dette problem bliver løst. Dette område er her, hvor en professionel salgscoach virkelig kan hjælpe dig med at forbedre din USP (Unique Sales Proposition) og VP (Value Proposition), så du kan blive endnu bedre til at præsentere dit produkt på kunder på motiverende og inspirerende vis.
Vi håber, at du lærte noget nyt af disse fire salgsråd. På vores salgsuddannelse dykker vi endnu dybere ned i disse emner og mange andre aspekter af, hvordan man bliver en god sælger. Dertil kan du på vores salgsuddannelse få 1:1 sparring med vores salgsmentor og få konkret rådgivning om de salgssituationer, du står med i dagligdagen.